tisdag 5 augusti 2014

På hjul och till fots på fjället

Vi lämnade Tällberg i lördags eftermiddag men vi åkte bara till Rättvik för en övernattning och lite finkultur. Vår nästa anhalt på resan var Tänndalen men då vi fick tillträde till fjällstugan för på söndag så blev det en extra övernattning i Dalarna och då passade jag och Erik på att besöka Dalhalla för lite tysk musikkultur - Kraftwerk! Egentligen inget favoritband men en kul konsert att se i den gamla gruvan.

Kraftwerk
3D-sh
 På söndagen begav vi oss till Tänndalen och som vanligt så tar det lite extra lång tid att åka bil med tre barn i bilen - det blir en del stopp. Vi kom fram lagom till middag och alla var lite sega efter helgens tävlingar och en lång bilfärd. Erik och Vickan, som följt med för en vecka i fjällen, tog en liten promenad och jag tog en kort cykeltur för att reka området lite när barnen lagt sig.
I går åkte vi till Bruksvallarna för att göra det obligatoriska besöket på Kariknallens våffelstuga. Jag och Erik promenerade upp med barnen medan Vickan och Linda cyklade. Efter mat och våfflor på toppen gick vi ned igen.
Glada tjejer påväg mot våffelstugan
Linda närmar sig målet

Arne åkte på Eriks mage
 Väl framme vid bilen byte jag och Erik om för att cykla tillbaka till Tänndalen. Det finns väldigt mycket MTB-leder här i Funäsdalsområdet men inget som binder samman Bruksvallarna och Tänndalen. Vi läste dock på nätet om några som cyklat sommarleder och tänkte att det kunde vara värt ett försökt.
 Den första biten gick bra, även om det var jobbigt och tekniskt uppför. Därefter följde ett skönt parti ned till Svalåtjärn. Där körde vi en kort paus innan vi forsatte mot Andersborg. Nu var det en sträcka som i princip var omöjlig att cykla för oss. Det gick att trampa korta partier mellan dikesfårorna och sankmarkerna. Det började kännas som att det skulle ta evigheter att ta sig fram till stugan men efter ett tag blev det lättare och cykla och vi fick upp farten.
Vi fick påminna oss själva att stanna till emellanåt och titta upp över fjällen då man kanppt kunde släppa blicken från leden när man väl cyklade. Rundan avslutade med en lång utförskörning på en grusväg ned till riksväg 84 och därefter en nästan lika lång uppförskörning till stugan. Ni hittar en lånk till rundan här:

Idag började vi dagen med mer MTB och nu testade jag och Linda MTB-slingan som ligger runt knuten - "Tänndalen - Åsvallen", 8 km i blöta myrmarken. Inte de vackraste vyerna men jobbigt för benen och hjärtat. Efter lunch tog jag med mig Karin och Iselin på en lite fjällpromenad

Imorgon ser det ut som att det blir riktigt dåligt väder, får se vad vi hittar på. Det finns en hel del MTB-leder att utforska men det är inte så skoj att cykla i spöregn. Kanske blir vilodag med en god bok.