måndag 4 augusti 2014

Långhelg i Tällberg

Vi är nu ute på en liten roadtrip och jag tänkte försöka att skriva några inlägg under de kommande dagarna på vad vi har gjort den senaste tiden. Första stoppet på resan var Tällberg och hade ett litet "triathlonläger" tillsammans med fam. Malmberg, Vickan & Erik samt Fredrik och Jenni.
Många cyklar på plats!
Vi kom fram i onsdags eftermiddag och efter att vi inkvarterat oss i huset begav vi oss till  stranden för att trötta ut barnen samt testa simbanan inför Tällberg Triathlon. Simningen kändes bra men då barnen inte var på något vidare simhumör så begav vi oss snabbt hemåt efter att vi simmat klart.
Barnen busade
Martin hade rekat sommarrodel som en kul grej för torsdagen så vi åkte till Rättvik efter frukost. Barnen var lite spända på vad de skulle göra och jag försökte förklara att vi skulle åka kälke i en vattenrutchkana - de förstod inte riktigt. Vi körde två åk per barn och de tyckte att det var riktigt skoj, så även jag. Till nästa års triathlonläger i Tällberg kommer sommarrodel vara en av veckans deltävlingar...! På eftermiddagen anslöt Vickan, Erik, Fredrik och Jennie och nu blev det åter igen fokus på fredagens triathlontävling. Först cyklade jag, Erik, Jenny och Jennie den backiga cykelbanan sen passade några på att simma banan.
Linda och Karin i full fart
Jag och Iselin påväg upp....
På fredagen var det tävlingsdags och som förberedelse så åkte jag, Jenni och Martin ned till simbanan för ett sista simpass efter frukost. Sen åkte vi tillbaka och förberedde oss för tävlingen. Först ut var Iselin som gjorde triathlondebut i barnklassen. Hon, Linnea och David från IKFT körde tävlingen och tjejerna gjorde sällskap hela vägen. Bansträckningen var 100m simning, 5 km cykling och 1 km löpning för alla barn men då det kändes lite för långt för I så kortade vi ned cyklingen och löpningen något. Det var ganska blåsigt och en del vågor vilket gjorde simningen lite svår för barnen men Iselin simmade hela vägen alldeles själv. Tjejerna fick massor med beröm av speakern under tävlingen och hon var oerhört stolt och glad när hon kom i mål.

Efter Iselins målgång var det dags för mig att förbereda mig på race. Jag checkade in mina grejer, byte om och gjorde mig redo. Jag fick en bra position vid simstarten och kom iväg bra när signalen gick. Som vanligt så är det svårt att ha koll på hur man ligger till i vattnet och de stora vågorna gjorde det extra stökigt. Jag fokuserade på min egen simning och hittade ett ganska bra flyt trots att man slängdes hit-och-dit. Efter en ordentlig kallsup 50 m före vändpunkten så körde jag bröstsim fram till bojjen. Några av de kring mig körde på samma taktik. Efter vändningen fick jag upp ett bra flyt igen och vågorna hjälpte till in mot uppstigningen. Jag kom upp som nr 10:e ur vattnet på 12:39.

Växlingen gick ganska bra och jag började trampa uppför banans första långa stigning. Jag plockade direkt två placeringar och när jag nått toppen och började rulla ned mot Siljan igen försökte jag trycka på ordentligt. Jag plockade ytterligare en placering på väg mot första vändpunkten men det var ganska glest med cyklister. Efter vändningen fick vi ryggen i vinden och det kändes riktigt bra på väg tillbaka mot Tällberg där den andra stigningen väntade. Nu kände benen lite sega men jag plockade på framförvarande cyklist som nu var inom synhåll. När vi passerade krönet och började köra nedåt mot Laxnäs fastnade jag dock bakom en XC90 som skulle svänga och tappade det jag plockat uppför backen. Efter lite svordomar trampade jag på utför backen, runt andra vändpunkten och tillbaka mot Tällberg Camping.

Mitt vänster knä, som varit inflammerat sedan Amfibiemannen ömmade lite och jag funderade på att bryta för att spara det. Men när jag väl kom till växlingsområdet åkte skorna på och jag började springa. De ömmade men hämmade inte mig så mycket i löpningen. Jag sprang förbi cyklisten som jag jagat direkt men blev även omsprungen om en kille från Åland. Försökte hänga på men det gick inte. Nu försökte jag bara hålla en bra och jämn fart och hålla min placering.

Fick syn på Jenni Nilsson efter drygt 1 k och jagade sakta men säkert ikapp henne. Ungefär samtidigt som jag skulle springa om henne sprang Fredrik, från lag Mantra, om oss Jag hade en lite minitävling mot dem och visste på förhand att det skulle bli oerhört tufft att slå dem med tanke på Fredriks starka löpning och jag hade verkligen ingen chans att hänga på. Jag passerade dock Jennie och på det andra varvet fanns de massor av folk som var ute på sitt första varv att jaga.

Jag kom i mål som 8:a på 1:07:19. En förbättring från förra årets 12:e plats på 1:12 trots den nya, tuffare, cykelbanan och den vågiga simningen - kul!
Karin fick min medalj
På lördagen hade jag tänkt att springa Tällbergsfemman men valde att stå över pga knät. Nu hejjade vi istället på alla de andra grymma löparna i sällskapet. Linus sprang barnloppet, Jenni, Djärven, Martin och Erik sprang 5k, Freddan sprang 10k och Vickan halvmarathon. En heldag med hejjande som nästan är lika roligt som att tävla själv.
Erik
Erik & Djärven
Martin
Karin testade prispallen
Freddan i mål som ohotad 1:a
Vickan spurtade imål som 3:a
Efter tävlingarna åkte fam. Malmberg och Jenni tillbaka mot Uppsala medan vi andra fortsatte till Rättvik. Mer om det imorgon.