måndag 18 augusti 2014

Cykelvasan

Efter vår vecka i Tänndalen åkte vi vidare till Östersund för att träffa släkten och ladda upp inför cykelvasan. Vi åkte från Östersund på torsdag eftermiddag och kom fram till Kläppen, där vi bokat boende, på kvällskvisten. Min syster, Micke och Sixten anslöt senare på kvällen. Anledningen att vi åkte ned redan på torsdagen var att Iselin och Karin skulle få köra barnens cykelvasa. Så efter frukost på fredag begav vi oss till Lindvallen där barntävlingen gick av stapeln. Det var lite smått kaos kring barntävlingen, framförallt kring de yngsta barnens start. Utsatt tid var 11:15 men då anmälningarna drog ut på tiden ville de skjuta på starten 15 minuter. Det blev en hel del protester då barnen redan stått och väntat på att få starta i 15 minuter. De bestämde istället att göra en senare start för de som inte hunnit anmäla sig och släppte iväg alla knattar strax efter utsatt tid. Karin cyklade (sprang) glatt den 300 m långa banan på sin springcykel.

Iselin startade i mellangruppen direkt efter och hon satte högsta fart direkt. Dock tog det snabbt stopp när många barn skulle genom en smal passage och hon var lite småsur att hon var tvungen att stanna men sen rullade det på fint och hon var glad när hon gick i mål.

Efter barntävlingarna körde vi tillbaka till stugan och uppladdningen började för Linda och Micke. Det var en del funderingar kring utrustning och energi, både från Linda och Micke men lika mycket från mig och syrran som gärna ville vara med och köra...

Linda och Micke startade bland de första i den oseedade gruppen och vi släppte av dem vid Berga en dryg timme före starten. Vi körde därefter vidare mot Mångbodarna för att hejja.

Tjejerna plockade blåbär i väntan på mamma

Micke tryckte på fint uppför backen
De såg båda pigga ut när de passerade oss och hade kört på riktigt bra och var bland de första i sin startgrupp. De körde en del på bilvägen kring Mångsbodarna så vi kunde även hejja en hel del från bilen innan vi körde vidare mot Evertsberg där vi stannade för att hejja igen. Nu hade Micke dragit ifrån Linda lite men båda såg pigga och glada ut och kom med hög fart nedför backen.

Vi körde vidare in till Mora och efter lite strul med parkeringsplatser så hann vi upp till målgång strax innan Micke rullade in på 3:57!. Linda kom strax därefter med ett stort leende på läpparna och gick in på 4:14. Riktigt imponerande med tanke på att Arne bara är 4 månader och att hon bara hunnit cykla 9 MTB-pass sedan dess. Hon sa själv att hon försökte köra ganska hårt och pressa sig lite vilket hon lyckades med då hennes ben började krampa sista kilometerna när hon försökte trycka på. En riktigt bra erfarenhet inför kommande tävlingar då hon ofta brukar köra lite "safe".

Jag agerade läktare
Linda passade på att anmäla sig till Haugesund 70.3 (Halv Ironman) under dagarna i Östersund så hennes huvudmål för 2015 är redan klart. Så nu ska vi snart börja träna inför nästa år, VM i Motala för mig och Haugesund för henne.