onsdag 29 januari 2014

Löpning på kaserngården

Sedan slutet av 2013 har IK Fyris Triathlon tränat löpning tillsammans med Uppsala Löparklubb på tisdagarna. Jag har hjälpt till som ledare och har nu tagit på mig allt mer av ULK:s tisdagsträningar. Det är verkligen en riktigt inspirerande grupp med väldigt spridd löpkapacitet. Tisdagspassen innehåller kortare intervaller och styrka vilket jag verkligen gillar. Jag försöker hålla väldigt varierande pass som är utmanande för alla samtidigt som jag försöker planera så att vi håller samman gruppen.
Polacksbacken
Igår körde vi ett riktigt bra pass på den gamla kaserngården vid Polacksbacken. Ni har kanske sett filmen Repmånad, den är inspelad där. Det är en liten utmaning att hitta bra platser för löpning nu på vintern men kasernsgården funkade riktigt bra. Vi började med uppvärmning följt av 10 min löpskolning. Löpskolning är något många fuskar lite med men jag försöker verkligen få alla att verkligen jobba med löpskolningsbiten och igår fick jag kommentaren

"Jag fick en Aha-upplevelse! Jag tror jag äntligen förstår hur det här med höften och lutningen fungerar"

Detta efter att vi gjort en övning där vi jobbade just med att luta framåt och hitta "gratis-farten" från gravitationen. Här är en film på övningen: http://www.youtube.com/watch?v=uE7Px6iPh4g

Passet innehöll därefter två intervallblock med lite återhämtnings-jogg emellan; 10 x 70:20 och 10 x 30:30. 70:20-intervallerna är riktigt jobbiga och det var bra att vi var en grupp som kunde pusha varandra att hålla tempot. När vi sen körde 30:30 så kändes de ganska lätta då vila är betydligt längre. 

Innan vi lämnade kaserngården så körde vi lite styrka:

5 varv av:
1 varv Utfalls-klocka
Planka med 10 st arm-rotation
5 Spänsthopp
10 Armhävningar

Vi joggade slutligen med trötta ben tillbaka till startplatsen vid Studenternas. Det är verkligen roligt och utvecklade att få träna denna grupp. Jag lär mig oerhört mycket av att få jobba med andras löpsteg och höra deras tankar kring löpteknik, löpträning o.s.v. Här är min pulskurva från gårdagens pass:
https://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=d386e2785cf3959de3bb93f2cb97b30c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar