söndag 24 november 2013

Träningsläger med IKHP & TriFit

Jag har spenderat hela helgen i Jönköping på mitt livs första triathlon-läger även om det bara var två av tre grenar på schemat. En av medlemmarna från IK Fyris Triathlon var på ett läger arrangerad av IK Hakarpspojkarna och Christian Kirchberger (TriFit.se)  för några år sedan och nu när de arrangerade ett läger igen så tyckte han att vi borde åka.

Vi åkte ned efter lunch i fredags och kom fram i god innan det första passet, löpning. Innan passet samlades hela gruppen, en salig blandning av människor med väldigt varierad erfarenhet av triathlon - riktigt kul! Fokus för första passet var löpteknik och snabbhet, precis som utlovades och vi joggade iväg till en parkeringsplats där vi körde löpteknik. Christian körde några löpteknikövningar, mestadels sånt som jag känner igenom sen tidigare. Han var dock oerhört bra på att förklara syftet med övningarna, vilket inte alla instruktörer är så jag försökte verkligen ta till mig av allt han sa. Efter löpskolningen körde vi 2 varv av 5 min max-rusher i lag om tre(där en sprang och två vilade) med en kort joggrunda som vila mellan - riktigt jobbigt.

Lördagens schema var fullspäckat. Efter frukost var det först 60 min rörlighet med fokus på axlar och säte, vilket är två områden där triathleter ofta är väldigt stela och vi som var med kursen var inga undantag. Efter rörligheten körde vi ett kort simpass med teknikfokus. Fick lite tips och trix som jag ska ta med mig till mina simpass framöver.
Rörlighet
Rosenlundsbadet i Jönköping
Efter simning, lunch och lite tv-tittande (skidåkning från Bruksvallarna) så körde vi igång eftermiddagen med löpning. Precis som fredagens pass körde vi först löpskolning och sen lite intervaller. Denna gång var det något längre parintervaller. En riktigt bra intervallform som jag ska testa med löpgänget någon av de kommande tisdagarna - be prepared!
Löpteknik
Parintervaller 
Efter löpningen var det åter igen simning och nu distans. Det nu var även Kim, simtränare från JSS med vi bassängkanten och jag fick vinterliggare några tips att ta med mig hem. Det blev ett ganska långt pass och på slutet började jag känna mig ordentligt öm i axlarna.

Kvällen avslutades med en föreläsning om periodisering och hur Christian planerade sin säsong när han var aktiv. Intressant att höra men det är svårt för oss att ha så långa planer då man aldrig vet hur man kommer kunna träna under veckorna. Vi har en grov plan i bakhuvudet någonstans och försöker köra på när tillfälle ges. Om jag någon gång ska göra en ordentlig satsning senare i livet kan det dock vara bra att ha ett periodiserat upplägg.
The smell of träningsläger
Lägret avslutades idag med ett simpass men lite teknik och sen några riktigt hårda testlopp som kändes ganska bra. 50 m på 0:42 och 100 m på 1:39 är ok på 50 m bassäng. Inget att hänga i julgranen men helt klart framsteg sedan förra våren. Innan vi åkte hem körde vi även ett kort styrkepass. Vi körde 12 övningar, 2 x 30:30 av varje. De flesta övningarna har jag gjort tidigare men det var några nya. De var upplagda utifrån ett triathlonlopp, dvs först simmuskler, sen cykelmuskler och till sist löpmuskler. Ett ganska kul upplägg faktiskt.

Imorgon börjar en ny vecka med nya äventyr. Förhoppningsvis kommer det snö så jag kan börja åka skidor snart....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar