måndag 26 augusti 2013

Utvärdering av vår väg mot Kalmar IM

När vi startade denna blogg så var det för att ni skulle få följa oss med Kalmar Ironman. Nu har vi båda slutfört Kalmar på ett sätt som vi är nöjda med och jag tänkte skriva en liten sammanfattning av vår resa. Som vi skrev i början av vår resa så har vi haft Crossfit Endurance som grundplan för vår träning. För er som undrar vad det är så skrev jag en kort sammanfattning av CFE här. Jag skrev även ett annat inlägg om en minimalistisk approach till en Ironman, det hittar ni här.

Vi har båda fått vara förhållandevis skadefria under det senaste årets träning och vi hittade en bra balans med träning, jobb, barn och vänner. Jag hade under vägen mot Kalmar två avbrott där jag inte kunde träna för fullt. Det första var efter min axeloperation i slutet av Oktober och det andra var efter min cykelkrasch där jag spräckte knäskålen i början av Februari. Linda fick lite problem med hälsenan efter Aros Marathon i början av Maj och kunde därför inte springa som hon hoppats under början av sommaren.  När vi summerar vår träning sedan 1 oktober 2012, 45 veckor, så gör jag några intressanta observationer.

Vi har försökt att ha en "basvecka" bestående av 2 sim, 2 cykel, 2 löp och 3 crossfit-pass. Ingen av oss har nått denna mängd men vi är inte så långt ifrån och båda snittar över 8 pass per vecka. Jag fick dock bara 1.1 löppass i veckan i snitt, men det beror mycket på att jag under 6 veckor efter cykelkraschen inte kunde springa något alls och att jag veckorna efter det började springa väldigt försiktigt. Linda har även hon en ganska låg snittmängd löpning, mycket på grund av hälsenan som spökade veckorna efter Aros Marathon. Trots denna lilla löpmängd så är vi båda nöjda med marathonet i Kalmar och känner att vi orkade hela vägen. Jag snittade knappt 11 km / vecka vilket är långt under vad någon skulle rekommendera till någon som ska springa ett marathon.

En annan observation är att vi har lyckats fördela träningen oerhört jämt mellan oss båda. Totalt tränar vi näramre 15 timmar per vecka tillsammans och det är vad många andra tränar själv per vecka. Men med tanke på att vi aldrig kan träna tillsammans så är vi väldigt nöjda med den träningsmängden. Det är en ökning med 2.5 timmar per vecka sedan förra årets tränings inför Sala HIM. 

Större delen av våra cykel och löppass har varit kvalitetspass och vi har inte alls sprungit särskilt många distanspass vilket är helt i enlighet med CFE. Vi hör ofta triathleter och andra uthållighetsidrottare säga

"varför ska jag styrketräna, jag håller ju på med uthållighetsidrott". 

Vi är båda övertygade att alla crossfitpass hjälpt oss att klara av att genomföra Kalmar IM utan skavanker och problem. Under så pass långa lopp är styrkan väldigt viktigt. Läste ett intressant inlägg kring just detta på tränastyrka.se, läs gärna det inlägget. Under crossfitpassen jobbar vi även väldigt mycket med rörlighet vilket också är väldigt viktigt för att inte dra på sig skador.

Under övrigt i tabellerna nedan är alla aktiviteter förutom de som är namngivna inkluderade. Graferna nedan visar lite hur det sett ut under veckorna, färgerna betyder dock inte samma sak i de olika graferna. Om ni klickar på dem kommer ni till ett interaktivt diagram.

Träningsdagar: 216 av 321= 67%
Snitt per vecka
Träningsform # Pass Tid Sträcka
Crossfit 2,6 1:44:05 0,0
Cykling 1,8 1:35:56 48,7
Löpning 1,4 1:17:17 10,5
Simning 1,5 1:09:00 2,4
Triathlon / Duathlon 0,2 0:43:51 14,3
Övriga aktiviteter 1,0 1:07:27 0,0
Totalt 8,5
07:09:18
75,9

Fördelning av träningsformer
Antal pass per vecka och träningsform
Total tid per vecka och träningsform
Träningsdagar: 245 av 321= 76%

Snitt per vecka
Träningsform # Pass Tid Sträcka
Crossfit 2,2 1:53:21 0,0
Cykling  2,2 1:43:28 48,9
Löpning 1,1 0:57:08 11,0
Simning 1,6 1:19:36 3,1
Triathlon / Duathlon 0,2 0:37:52 14,4
Övriga aktiviteter 0,8 0:37:52 0,0
Totalt 8,2
07:37:36
77,4
           
Fördelning av träningsformer
Antal pass per vecka och träningsform
Totalt tid per vecka och träningsform

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar