torsdag 1 augusti 2013

Nutritionsplan för Kalmar

Vad äter man under en tävling som pågår i drygt ett halvt dygn? Igår var vi ute och shoppade de vi tänkt att äta under Kalmar IM. Under tävlingen så serveras Powerbars sortiment av barer, gels och energidrycker. Vi har under sommaren testat deras sortiment för att se hur våra magar reagerar och om vi köra på det som serveras längs banan. Vi har dock valt att inte göra det då deras bar, "Energize", inte alls var något som vi vill sitta och äta på i 5-6 timmar. Den är väldigt kladdig och godisaktiv, nästan som en bananaskid (För er som kommer ihåg dem). Vi kommer därför att köra med Vitargos "Endurance bar" under cyklingen. Det är en bar som vi använt vid flera tävlingar tidigare, bland annat vid Vätternrundan, Vasaloppet och Vansbro Triathlon och den har fungerat bra. Den är musli-baserad och mycket mer "matig" än Powerbars. Linda har även valt att köra några Vitargo Complete bar för att få lite omväxling.

Vi har utifrån att läsa andras planer och pratat med de som gjort en IM tidigare förstått att man bör försöka nå 400-500 kcal / timme under cyklingen. Vi kommer därför att försöka att äta 1.25 bar + drick 500 ml av Powerbar Isoactive varje timme. Det blir drygt 450 kCal och känns rimligt att hinna med, men det kommer bli ett himla tuggande och drickande.

På löpningen kommer jag att köra de geler som serveras, Powerbar GEL. Rekommendationen är att ta en var 20 - 45 minut. Linda var dock inte så förtjust i denna gel så hon kommer istället att köra Vitargos gel, som vi kört med vid flera tävlingar tidigare.

Förhoppningen är att våra magar ska klara av detta upplägg och inte balla ur, vilket händer flertalet deltagare varje år. Vi har även fått tipset att försöka få en smörgås langad under cyklingen, en vit franska med sylt t.ex.

Gårdagens inköp...
Idag har vi haft en ganska lugn och skön dag och förberett oss för helgens äventyr och genrepet i Tällberg imorgon. Det är ett sprint-triathlon, 750m-20km-5km, som blir ett perfekt tillfälle att testa kroppen innan Kalmar. Linda var en sväng på gymmet i morse och har sen lyxat till det med massage och ansiktsbehandling under eftermidddagen. Själv har jag bara tagit det lugnt och försökt att äta och dricka mycket för att fylla på ordentligt efter de senaste dagarnas träning.

1 kommentar:

  1. Grymt bra och ha allt planerat! De tidigare åren har jag kört med det som funnits på plats och haft med mig några bars, gel ( som jag aldrig använt, vänder sig i magen ). Under löpningen är min standard ett chips och en klunk cola :)

    SvaraRadera