tisdag 9 juli 2013

Vila

Hur långa ska man vila efter ett extremt tränings-/tävlingspass?

Jag har blivit sjuk efter ett par av mina tidigare tävlingar mycket på grund av att jag känt mig ganska fräsch i kroppen dagen efter och börjat träna på igen. Efter lördagens urladdning i Vansbro så vill jag inte riskera att bli sjuk, som jag blev efter Sala förra året då det inte blev någon träning på nästan tre veckor. Så nu funderar jag på när jag kan börja köra igång med träningen igen. I söndags kände jag mig riktigt bra i kroppen, lite öm i benen men det är helt naturligt. Igår kände jag mig dock lite mer sliten och överkörd och efter en småstrullig natt med lilla Karin så ställde jag inte de träningspass jag tänkt köra idag. Planen var att simma ett teknikpass på morgonen och sen köra ett lätt styrke-/rörlighetspass på lunchen. Men nu vilar jag även idag.

Utifrån den data som min pulsklocka samlar in under en tävling/träning så kan jag få ett värde å min "träningslast". Denna är förstås ingen exakt siffra men kan vara bra som ett riktvärde. Man kan även se hur träningslasten minskar över tid och när man åter igen befinner sig i en zon där kroppen är redo för träning. Nedan ser ni det diagrammet och enligt det så är träning inte att rekommendera förrän på torsdag men då på ganska låg intensitet.

Min plan är dock att köra morgondagens triathlonträning, ganska lugnt, om allt känns bra. Sen blir det till att komma igång igen och putsa på det sista - bara 39 dagar kvar till Kalmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar