söndag 21 juli 2013

Dags för slutspurten!

Veckorna rullar på riktigt fort och nu är det bara tre veckor med träning kvar till Kalmar, då har vi räknat bort den sista veckan för vila och tävlingsförberedelser. Vi har gjort ett grovt schema för de kommande veckorna och det är verkligen inte mycket tid kvar nu. Tankar kring om man verkligen har allt i "bagaget" som man borde eller om vi missat något? Under de kommande veckorna kommer vi dock öka träningsmängden något då vi båda har semester. Det kommer ligga mest fokus på att få upp farten då distanståligheten ska finnas vid det här laget. Vi kommer dock att genomföra en 3-dagars Iron-man var under de kommande veckorna. Vi delar upp hela sträckan under tre dagar enligt följande

Dag 1: FM - cykel 40 km, löpning 6 km EM - Simning 3.8km
Dag 2: cykel 140 km, löpning 6 km
Dag 3: Löpning 30 km

Under detta pass får vi möjligheten att känna på distanserna samt hur det känns att växla från cykel till löpning efter några timmar cyklande. Förhoppningen är att det ska kännas ganska bra och att det inte medför några skavanker. 

Idag har vi båda tränat på ganska bra. Vi har, precis som igår, haft öppet på MCW så jag spenderade förmiddagen där och passade på att köra ett ordentligt crossfit-pass. När jag kom hem så gjorde jag mig direkt i ordning för ett löppass. Jag kände för att bara spontan-springa utan någon egentlig plan. Jag joggade iväg mot Gamla Uppsala, körde lite fartlek runt högarna och elljusspåret och joggade sen hem. Det blev ganska bra precis 10 km på strax under 45 min, härligt.

När jag var tillbaka från mitt pass så var det dags för Linda att träna, 5 x 20 min cykel stod på schemat i den besvärliga vinden. Medan hon var ute och cyklade så var jag ute på gården med tjejerna och lekte lite innan vi började laga middag.
Kristian kom förbi och gjorde oss sällskap en liten stund, riktigt trevligt. Efter maten så gick Linda iväg för att simma. Det hade dock inte gått något vidare. Dels så hade hon glömt badmössan så håret var överallt och sen så var det tydligen riktigt grisigt och smutsigt på Fyrishov. Antar att det beror på att det är mycket folk där på helgerna men det är ändå inte ok.

Nu blir det banapannkakor, grädde och bär till kvällsfika framför TV. Karin sover och Iselin ska snart lägga sig. Imorgon börjar slutspurten; Styrka, simning(ÖV) och cykling står på planeringen.

4 kommentarer:

  1. Skönt att ni båda har semester! Inte långt kvar nu och det känns som att man vill hinna med mkt. 3 dagars passet låter bra! När har ni tänkt köra detta? Kanske skulle försöka planera in något liknande, blir ett pussel då jag jobbar ända fram till v 33. Då blir det strosa omkring i Kalmar och suga in den härliga stämningen. Vart bor ni och när landar ni i Kalmar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var du snabb...=)
      Jo, jag tror att tre-dagarspasset blir en bra check inför tävlingen. Fick ju inspiration till det från din blogg. Linda kör det i slutet på denna vecka, tors-lör och jag i början av nästa vecka tis-tors.

      Vi åker ned till Kalmar den 11:e, kommer bo på Öland hela veckan och ha lite semester. Har hyrt en lägenhet ganska nära brofästet. Du får gärna kika förbi om du har tid under veckan. Vi tänkte nog cykla delar av "Ölands-varvet" i början av veckan när vi är där.

      Radera
  2. Undra om jag kan köra något liknande upplägg 2-4 augusti eller om det blir för tätt inpå? Jobbar på söndag så blir bara en dag ledigt denna vecka.

    Så härligt med en vecka på Öland. Jag kommer att åka ner till Småland den 14onde tror jag, om inte tidigare.Har mina föräldrar i Högsby som ligger 6 mil från kalmar så jag ska bo där! Om det går tar jag gärna cykeln över till öland och cyklar med er, annars får vi mötas upp i kalmar och simma tycker jag! :) Skönt och känna på delar av simbanan också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina,
      Med tanke på ditt träningsupplägg och tidigare erfarenhet av IM så skulle jag i nog strunta i ett sådan pass om jag var du. Du kör redan mkt långpass så distansen klarar du ju galant. Jag skulle nog istället försöka få in lite snabbare brick eller triathlonpass. Kanske brickintervaller, säg 3 x (15km cykel, 5 löpning, vila 5:00) i 110% av tänkt tävlingsfart...

      Ett simpass i Kalmar tycker jag låter utmärkt, vi får höras om det när det närmar sig.

      Radera