torsdag 27 juni 2013

Toppningsdags

Det börjar bli lite glest mellan inläggen här på bloggen, vi ska försöka skärpa oss. Igår genomförde jag genrepet inför årets tävlingspremiär nästa vecka, Vansbro Triathlon (som i sin tur blir mitt genrep inför Kalmar).  Det var som vanligt sprint-triathlon med klubben i Björklinge och jag började med att cykla dit som uppvärmning med Alex, Robert och Eric. Det var ganska hård vind så det tog längre tid än tidigare. Alex gjorde dock ett strålande jobb att dra i den värsta vinden. Väl framme så kändes det ruggigt och rått men väl i vattnet så kändes det ganska varmt. Det var dock en hel del vågor vilket var nyttigt att träna på inför Kalmar, det kan nog vara lite besvärligt där.  Simningen gick lite långsammare än tidigare veckor och när jag gav mig iväg på cykeln så kändes det trögt. Träningshjulen var åter på cykeln och det var väldigt svårt att få någon fart i vinden.

När man kör med hög profil på hjulen, som det är på min "tävlingshjul" så kan man segla i vinden, framförallt när det blåser från sidan. Förra veckan blåste det nog nästan lika mycket som igår men då gick cyklingen 3 minuter snabbare, med tävlingshjul.
Tävlingshjulen...
På löpningen testade jag en ny bansträckning. Tidigare har vi sprungit halva elljusspåret två varv men nu testade jag att springa hela istället och det var ett ganska trevligt spår med lite backar. Jag förtog mig inte utan försökte hålla en bra, jämn och behaglig fart. Anledningen till att jag ville testa hela elljusspåret är för att vi har planerat att köra ett "Test-triathlon" veckan efter Vansbro för Linda och alla andra som vill vara med och prova på. Banan kommer att vara uppdelad i varv så man kan själv välja vilken sträcka man vill köra. Förhoppningen är att det ska vara fint väder och att det dyker på lite folk och kör. Det är en hel del folk från klubben som ska köra Kalmar som kanske behöver en genomkörare. Om det är någon annan från någon annan klubb som vill köra så är ni välkomna. Mer info kommer framöver.

Linda hade barnträning medan jag körde triathlon igår. De lekte/tränade i drygt 45 minuter och barnen hade riktigt roligt. Kul att det kom några fler denna gång. Förhoppningsvis kommer det ännu fler nästa vecka.

De kommande dagarna kommer jag att träna på ganska hårt innan det blir några dagars vila inför Vansbro. Jag och Linda ska till Mölle på bröllop fre-sön och vår förhoppning är att vi ska få till ett långre löppass och ett simpass i havet när vi är där. Sen börjar min tävlingsuppladdning. Jag kommer att köra enligt det protokoll som jag fick på Crossfit Endurance utbildningen förra sommaren, det har fungerat bra tidigare och ser ut enligt följande:
Måndag: Crossfit, benfokus
Tisdag: Simning & Metcon @ 70%
Onsdag: Vila
Torsdag: Brick Bike/Run, 10 km cykel + 1000 m löp i tävlingsfart
Fredag: Vila
Lördag: Race
Söndag: Recovery

6 kommentarer:

  1. Skönt och ha en schema att följa inför loppet. Tävlingshjulen ser riktigt snabba ut! Funderar på hur jag ska göra, har inte riktigt råd med ett par nya, det är om man kan låna eller hyra ett par. Hjälper ju till väldigt mycket i cyklingen!

    Lycka till på loppet och träningen inför!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina,
      Jag är helt klart nöjd med mitt beslut att köpa nya hjul, tycker att det går mycket bättre att cykla på dem. Det är dock säkert en kombination av lättare och psykist att det känns lite snabbare med profilhjul.
      Tror man kan låna till Kalmar, kan vara värt att kolla upp.

      Radera
  2. Spännande att följa er! Vi har en tjej ifrån Colorado som ska flyga till Sverige och göra IM, grymt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar att följa oss. Hoppas det går bra för din kompis med träningen.
      /Oscar

      Radera
  3. Fungerar även detta upplägg att köra efter tävling? Tävlar hårt fem dagar i O-ringen nu och osäker på hur jag ska köra nästa vecka!
    Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalle,
      Upplägget är anpassat som upplägg inför tävling om man har en träningsstrategi som inte innehåller så mycket distans. Om man har väldigt mycket distans, som sliter mkt, så behöver man ha en lite längre approach på toppningen. Vad gäller efter tävlingar är lite annorlunda. Efter 5 hårda tävlingadagar på o-ringen skulle jag ta de ganska lugnt minst en vecka. Vill man träna veckan efter så skulle jag rekommendera något som är mindre slitsamt för benen, t.ex. simning eller lugn cykling. jag burkar även köra lugna styrkepass efter tävling bara för att röra på kroppen. intemer är 50% belastning och ganska många repetitioner.

      Lycka till på O-ringen, O

      Radera