lördag 15 juni 2013

En vanlig lördag

Denna lördag har inte varit helt olika förra veckans och lördagarna kommer sannolikt att se ut såhär de kommande veckorna. Efter en frukost tillsammans så gjorde jag mig redo för ett ordentligt långpass på cykeln. Tanken var att testa all utrustning som jag tänkt ha under Vansbro och Kalmar Triathlon. Jag hade under gårdagskvällen monterat på tävlingshjulen och även en flaskhåller bakom sadeln där jag hade en dricksflaska och en "verktygs-flaska". Redan vid första guppet så hoppade dricksflaskan ut och jag förstod att det skulle bli bekymmer under dagens tur då det är rätt gropigt på vissa vägar.
Jag mötte upp Pablo vid Nelin och även Gustav, Martin och Mark anslöt kring 08 och vi rullade iväg. Vi var inte helt överens om vilken runda vi skulle köra och det blev en del felkörningar och dåliga vägval längs vägen. Pablo hoppade av efter 45 km, Mark hängde med till 60 km innan han behövde svänga av mot Uppsala. Jag, Martin och Gustav kämpade vidare men ingen av dem hade lust att köra 150 km som jag tänkt göra. Efter 85 km så var jag ensam och vände då ut från Uppsala igen med målsättningen att försöka hålla en högre fart under solo-delen än vad vi gjort i vår lilla grupp.
2 mil kvar...
Bitvis var det ganska ordentlig motvind och jag fick jobba för att hålla farten. Efter drygt 120 km började jag känna mig rätt mör och sista biten var ganska tung. Tankarna kring hur 42 km löpning efter 180 km cykel i Kalmar kommer kännas började snurra i huvudet - tror det är svårt att föreställa sig den känslan.

Efter knappt 5 timmar var jag tillbaka hemma och stretchade lite på gräset innan jag gick upp till tjejerna. Det blev en snittfart på 30.5 km/h under delen med gruppen och 31.2 under min solo-del så jag är nöjd med passet.

Medan jag var ute och cyklade så passade tjejerna, precis som jag gjorde förra lördagen, på att cykla till Boländerna för att handla. Denna gång cyklade Iselin själv istället för att sitta i vagnen, grymt starkt. Det är 5-6 km enkel väg och hon trampade glatt på med sin lilla cykel. De stannade även till på MCW och snackade lite med Sanna som höll öppet. När jag kom hem hade tjejerna precis kommit innanför dörren och Karin hade precis somnat.  Vi åt lunch i lugn och ro innan vi gjorde oss reda för bad/simning.

Linda cyklade ut till Björklinge medan jag och tjejerna tog bilen. Väl där så simmade jag drygt 1.5 km och Linda tog en kortare runda, 750 m, innan hon hoppade på cykeln och trampade hem. Nu sitter vi i soffan och är lite trötta men väldigt nöjda med dagen. Imorgon så har jag vilodag och ska bara ta det lugnt med småtrollen medan Linda ska springa en runda på morgonen.