lördag 13 april 2013

En lugn lördag för familjen hets

Efter torsdags-kvällens "bike-fit" session så testade jag mina nya inställningar en sväng igår. Det blev samma runda som jag cyklade förra helgen men lite blandade intervaller

10 min uppvärmning
4 x 7 min, 3 min rullvila
6 x 1 min, 1 min vila
Nedvarvning

Det kändes som jag fick ut mer kraft i pedalerna i den nya sittställningen men det var svårt att säg som det faktiskt gick fortare än passet innan. Då hade jag medvind större delen av sträckan, nu hade jag istället lätt motvind. Jag känner mig väldigt vindkänslig, igår såg det inte ut att blåsa så mycket men när jag körde intervallerna på raksträckan mot Björklinge så hade jag svårt att hålla en snittfart över 30 km/h. När jag sen varvade ned sista från Wattholma till Storvreta så kunde jag lätt ligga runt 36-38 km/h i tempoställning utan större ansträngning.

Linda började gårdagen med att springa in till jobbet, drygt 15 km. Hennes mage ballad ur när hon sprang förra helgen och nu ville hon jobba upp sin mag-känsla, få nytt förtroende för magen vid löpning. Det gick tydligen bra men den var lite orolig. Efter jobbet så svängde hon in på MCW och körde ett egenkomponerat pass med Sanna.

Idag har vi haft en ganska lugn lördag, i våra mått mätt. Jag hade planerat att springa in till Fyrishov och köra ett simpass efter frukost men när jag tittade ut genom fönstret under frukosten så började jag tveka och kollade busstiderna istället. Jag brukar själv säga till andra att det alltid ser som mest motbjudande ut när man sitter inne och tittar ut på vädret och att det ofta känns ok när man väl ger sig iväg och att det känns jättebra efter ett genomfört träningspass i dåligt väder. Linda påminde mig om detta och sa att jag minsann inte skulle ta bussen utan att jag skulle springa.

Löpningen kändes helt ok. Jag är fortfarande lite öm i vaderna efter måndagens hopprep och tisdagens intervaller men jag höll trots det och ryggsäcken en rätt bra fart in till badet. Väl framme där körde jag 50 min simning.

Efter simningen mötte Linda och tjejerna mig på parkeringen och Linda sprang iväg för att köra en löprunda med Victoria medan jag och tjejerna hängde lite på MCW innan Iselins simskola kl 12. Hälften av simskoletillfällena har gått nu och det går riktigt bra för Iselin. Men hon gillar mer att hoppa från kanten än att simma, kanske borde gå simhopp-skola nästa termin?
Iselin hoppar från kanten
Innan vi åkte hem så svängde vi förbi  Coop för att handla. Coop har kört ett erbjudande om 50% på all frukt denna vecka. När Linda handlade i onsdags så frågade hon om det även gällde ekologisk frukt vilket det inte gjorde. Väldigt konstigt tycker vi då Coop, som säkerligen vill värna om miljön, borde ge sina kunder som aktivt väljer att handla ekologiska varor istället för "vanliga" samma erbjudanden. Att bara ge erbjudandet för oekologisk frukt innebär bara att prisskillnaden blir ännu större och att de som står i valet-och-kvalet säkerligen väljer det oekologiska alternativet.
Glada tjejer på Coop
Imorgon ska vi åka till Stig, som bor i lägenheten vi köpt och ska flytta till i Maj, på fika. Ska bli trevligt och vi ska börja planera lite hur vi ska möblera och vilka saker vi ska ta med oss från Storvreta. Det kommer säkert bli en del saker till salu, håll utkik!