måndag 4 mars 2013

Mr Overglider

Jag började veckan med ett simpass. Målsättningen var att börja försöka simma lite längre och jag hade hoppats på att simma 2500m. Redan på bussen in mot stan började jag inse att det skulle bli tufft att hinna med då bussen var lite sen. Jag hoppade ner i bassängen och började simma enligt min utskrivna planering enligt följande:

4 x 100 m ss insim, vila 20
2 x 100 arm, vila 15
2 x 50 ss knuten hand, vila 10
4 x 100 m arm, vila 10
8 x 50 prog, F1-F4, vila 15


Det blev bara 1500 innan jag klev upp. Jag hade tänkt att lägga in en några längor med andingskontroll samt några längre sammansatta (ss) intervaller. Jag delade bana med två äldre herrar som simmade riktigt fort. Jag skulle beskriva mig själv som mer vältränad än dem men jag hade inte en chans i bassängen, typiskt tekniksport. Jag grubblade över min dåliga simteknik på väg till jobbet och googlade lite när jag kom fram till jobbet på lite intruktionsfilmer - typiskt injenjören Oscar. Jag hittade en rätt rolig sida där de delade upp simmare i några olika klasser (http://swimtypes.com/)
Efter lite läsande så konstaterade jag att jag nog är Mr Overglider. Beskrivningen var riktigt träffande 

Quick Facts: Overglider
- A very smooth stroke
- A distinct glide and dead-spot in the stroke timing
- Often feels short of breath as it's so long between strokes
- Concentrates hard when swimming
- Swims around 2:20 to 1:30 per 100m
the overglider
Type 4, The Overglider
Personality:
Serious and thoughtful about improving their swimming.

How To Spot One:
- A distinct pause at the front of the stroke
- Slow stroke rate, often below 50 strokes per minute
- Loves pull buoy sets
- Struggles to breathe bilaterally
- Commonly drops the wrist at the front of the stroke.

Nästa gång jag är i bassängen ska jag försöka öka frekvensen och jobba på catch - push - pull som var direktiven för en overglider, samt att försöka sluta överanalysera varje simtag. 

Linda sitter just nu på trainern och kör sitt andra pass för dagen. Hon kommer att köra på ordentligt nu i början av veckan för när jag åker bort på torsdag så kommer hon få svårt att få in träningen.  Hon började med ett crossfitpass på lunchen enligt:
STRENGTH:
DE: 10x3 Power Clean on :45 sec @ 65% 3RM

CFE STRENGTH & CONDITIONING WOD:
As Many Rounds AS Possible In 8:00 min:
3 - Cleans (Use weight from your DE)
6 - Push Press (95/65)
9 - Push Ups

Kvällens cykelpass är dagens Crossfit Endurance intervaller men kör 4 min istället för 2k. 

Bike : Repeat 2k, recover 2:00 until form/pace deteriorates

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar