tisdag 5 mars 2013

Att träna på fastande mage

Jag har precis som jag skrev innan haft lite svårt att komma tillbaka i kroppen efter två täta kolhydratsuppladdningar. Sötsuget är konstant och "över-ätningen" ligger nära till hands. För att sätta punkt för detta hade jag idag bestämt mig för att köra en 24 timmars fasta. Anledningen till att man i korta perioder fastar är att detta bidrar positivt i hormonutvecklingen i kroppen, ger bättre insulin känslighet men vänjer även kroppen att använda sig de energidepåer som finns lagrade i kroppen. Dessa är till mestadels fettdepåer men vi viss utsträckning även kolhydrater.

Dagen började med att Karin tyckte att det var dags att kliva upp klockan 04.30 vi hämtade lite mjölk och låg i sängen och myste en liten stund. 04.45 fick hon nog av detta så då var det bara att kliva upp. 0550 satt jag på bussen på väg mot simningen. Nu har det äntligen börjat smälta uteoch om en månad då hoppas jag att vi istället för att åka buss/ bil kan cykla till jobbet/träningen. Visst går det att springa de 14-17 km till våra jobb men med ryggsäckar, matlådor och packning så föredrar jag cykeln. Jag har ju också en ny cykel som ska trampas in, än så länge har den endast stått på trainen och varit fin.

På lunchen mötte jag upp Sanna och vi körde tillsammans CFE s tisdags pass. Power snatch, snatch och OHS. Dagens programmering innehöll ingen styrkedel utan endast en WOD så inkl uppvärmning och nedvarvning/stretch var vi klara på 30 minuter. Jag cyklade tillbaka till jobbet och fortsatte dagen. 18.00 har IK-Fyris triathlon löpträningar vid Stadsparken. Jag har aldrig varit med tidigare men tänkte att någon gång ska vara den första. Dagens upplägg var 3 x 8 minuter tröskelfart + 4x1 ruck. Till skillnad mot CFEs långa intervaller som denna vecka är 1000 meter ( ca 4.30 för mig). Eftersom snön precis håller på att smälta undan var det fläckvis väldigt blött och halt valde vi att springa längs Norbyvägen. En rätt trist löpsträcka men torr. Jag kände rätt snabbt att 8 arbete, vila 2 skulle bli tungt och eftersom vi sprang olika fort övergick jag till min endurance programmering efter den första intervallen. Några rödljus försvårade tempot men det är egentligen inget att skylla på. Halsen som varit irriterat de senaste morgnarna gjorde så att pulsen inte riktigt hittade ned mellan varje intervall så jag tog det förhållandevis lugnt. Dagens tredje pass på fastande mage.

Imorgon har jag och Karin vår första lediga dag tillsammans. Vi ska spendera de första timmarna i tvättstugan. Iselin ska ha med sig en kompis hem och de ska hämtad kl 13.00. Sen ska Iselin klippas och veckohandlingen utföras. Oscar åker till Italien på torsdag så jag och tjejerna ska ha tjejmys hela helgen.

Idag kom böckerna som vi beställde för några veckor sedan hem till oss. Nu har vi massor av lärdom om träning och kost att läsa. Vi hoppas kunna skriva recensioner om böckerna när vi läst det. Böckerna i lådan var "Lore of Running"av Tim Noakes, "Complete Triathlon Guide" av USA Triathlon och "It Starts With Food" av Dallas Hartwig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar