lördag 2 februari 2013

Utvärdering av Paleoutmaningen

Idag chockade Karin med att sova ända till klockan 06:46. Iselin, som hade en kompis som övernattade, kom smygande strax efter klockan 5 och frågade om de fick kliva upp. Det vänliga men bestämda svaret blev -"Nej". Själv kunde jag inte somna om så strax efter 6 smög jag ur sängen, fick på mig löpkläderna och begav mig ut på en liten löptur. Tröttheten som präglade början av veckan är nu borta och kroppen känns pigg och fräsch. Dagens löppass var veckans första och eftersom jag missade hela förra veckans löpskolning så jag fortsatte jag där jag slutade alltså vecka 3. Naturligtvis gjorde jag lite fel eftersom jag inte läst på programmeringen innan och sprang på 96 bpm istället för 98 bpm. Det kändes inte så högt eftersom jag springer med relativ hög kadens i vanliga fall (brukar ligga mellan 91-93). När jag kom tillbaka från löpningen hade Oscar lagat frukost; pannkakor till barnen och bananpannkakor till oss, riktigt gott.


Min 30-dagars paleoutmaning är nu officiellt slut och jag tänkte göra en liten utvärdering. Jag och Sanna gjorde samma utmaning i oktober 2012 och om jag jämför den gången mot den här gången så tycker jag att allt gått mycket lättare. Att följa strikt paleo är inte så jättestor skillnad från hur vi vanligtvis äter. Antagligen har jag inte tagit tillbaka allt som jag hade innan den förra utmaningen och således blev det mindre som skulle plockas bort denna gång. En annan sak som spelat roll är att "reglerna" varit lite lättare/mindre strikta denna gång. Förra gången var det tre mål mat om dagen som gällde. Inga mellanmål, 1-2 frukter om dagen, en kopp kaffe och inga "godis-/dessertsubstitut". Denna gång har mellanmål varit ok, kaffe fram till sex timmar innan läggdags och ok med paleovänliga godis och dessert substitut. Jag är vanligtvis inte en godis eller sötsaksätare men är det så att jag inte får äta så blir det som en fix idé och huvudet snöar helt in sig på dessa saker. Eftersom det varit ok att hitta på substitut denna gång har jag inte varit speciellt  sugen och när jag varit sugen har jag kunnat äta lite nötter, dadlar eller hemmagjord chokladkaka baserad på mandlar, dadlar, kokosolja och rå kakao. Den var blandannat toppen att ha i fjällen, både som efterrätt men också som energibar via långa skidpass.  

Mitt största problem var denna gång, precis som förra, kaffet. Jag får en herrejösses abstinens de första dagarna men precis som förra gången gav detta med sig efter ett par dagar. Man kan ju undra varför jag började dricka mer kaffe mellan gångerna, dumt! Träningen känns riktigt bra och jag tror att detta till viss del har med kosten att göra men också att det har att göra med att vi funnit en bättre balans. Under hösten har vi försökt att kombinera två heltidsjobb med inskolning på både dagis och förskola, jobb-byte för Oscar, jobbflytt för mig, lite extra helgarbete både som "mulle-fröken" och på MCW och ibland blir detta lite mycket även för oss. Lägger man till Ironman-träning, VAB, skridskoskola etc. så skulle man ibland önska att dygnet hade fler timmar. Efter en termin med övning känner vi båda nu att det börjar släppa och att vi hittar rytmen och flytet.

Vikt och resultatmässigt så skiljer det cirka 1,5 kg på vågen. Detta betyder egentligen inget speciellt eftersom jag vet att det kan skilja upp till två kg beroende på vad jag ätit dagen innan, när jag ätit, när i månaden det är och hur mycket vätska jag har i kroppen. Däremot så känner jag mig lättare och friskare i kroppen. Om det faktiskt är så eller om det bara är en känsla skall jag låta vara osagt, men att riktig och ren mat är bra både för kropp och själ tvivlar jag inte en sekund på.

Kommer jag då att fortsätta med strikt paleo? Nja, till stor utsträckning ja, men eftersom jag är svag för ost och jordnötssmör så tror jag att detta kommer att plockas in ibland på helger. Det är egentligen ingen annat som jag saknat eller saknar. Godis, sötsaker, bröd etc. var inget jag åt till vardag innan och inte heller något jag kommer att börja äta nu. Naturligt god och hemlagad mat, där jag vet hur det tillagats och vilka råvaror som används, tycker jag känns som ett självklart val både nu och i den överskådliga framtiden, dock kanske något snask efter öppetspår den 24/2.

Åter till vår lördag:
Efter dagens frukost åkte Oscar och tjejerna, Iselin och Tyra, in till barntimmen på MCW. Oscar kollade på och barnen hade gympa/lek/hinderbana. Jag och Fia passade på att röja undan, slänga sopsorteringen, plast, glas, konserver (något som vi ofta väntar lite väl länge med...) tog med oss Karin och åkte och veckohandlade. När vi var klara åkte vi till garaget hämtade tjejerna som var färdigtränade, snackade lite strunt och åkte hem för att fixa lunch. Karin som var så trött att hon såg i kort somnade nästan i bilen på vägen hem. Hon fick en flaska mjölk när vi kom hem och slöt nästan ögonblickligen de två blå. Vi fixade lunch och hann precis äta upp när Oscar kom hem. Tjejerna badade och vi drack kaffe medan Karin sov.
Blivande utmanare på gladiatorerna?
Gott om folk på MCW idag
Efter lunchen gick vi upp till skidspåret tillsammans. Jag hade planerat att åka minst 60 minuter skidor men det blev bara 30 då spåren var alldeles för dåliga på grund av det senaste tövädret. Jag kände mig direkt omotiverad när spåren var i princip obefintliga och pist-bädden bara var is. Sofia hade precis hunnit åka hem till Gävle när jag kom hem. Det var mycket trevlig att ha henne på besök, det kommer gå utmärkt när hon ska passa tjejerna under öppet spår.
Tre veckor kvar till Öppet Spår
Under kvällen har vi förberett middagen: Biff, rostade rotgrönsaker och bearnaisesås. Jag tänkte försöka mig på att göra egen bearnaise för första gången i mitt liv och det gick faktiskt ritkigt bra. Hade kanske kunnat haft lite mer dragon men det blev inte alls illa för att vara första gången. Nu ska vi till att sätta oss och äta middagen. Karin sover och vi har lovat att titta på en film tillsammans med Iselin innan hon lägger sig.

Hoppas ni har en härlig lördagskväll




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar