lördag 23 februari 2013

Tankar kring energiupplägget

Nu är vi på plats i Mora. Vi åkte upp strax efter lunch från Uppsala och hoppades på att komma fram till vårt boende i ganska god tid. Vi tänkte först åka in i Mora och lämna in skidorna för vallning hos Andreas Forneman, min gamla orienteringskamrat, som vallar för fullt på John Sport.  När det var 5 km kvar till Mora så tog det tvärstopp, bilkö!. Alla bilar som skulle till Mora söder- och norrifrån möttes i rondellen strax utanför Mora och detta, tillsammans med alla bilar som skulle lämna Mora efter kortvasan, gjorde att det blev stopp. Sista biten tog nästan 1.5 timme.

Vi hittade en parkering i Mora och efter att vi lämnade in skidorna så tänkte vi försöka få oss en liten matbit, det gick inge vidare alls. Det var kö ut på gatan från restaurangerna. Efter lite letande så ledsnade vi och bestämde för att åka mot boendet i hopp om att hitta något på vägen. Det var inte så lätt och tillslut så blev det en hamburgare för mig och Linda som hade surnat ihop åt inget alls.  Det är svårt att försöka hitta bra mat på vägen...

Efter en god natts sömn har vi nu ätit en riktigt god frukost i lugn och ro. De vi hyrt huset av hade dukat fram en frukost som får många hotells frukostbuffeér att blekna. Då vi är barnfria så passade vi på att sitta och äta riktigt länge. Tävlingsnerverna börjar komma krypande och det pratade mest om morgondagens tävling. Det var mycket funderingar kring upplägg och vad man ska äta längs spåret. Vid så långa tävlingar som vasaloppet så blir det man stoppar i sig under tävlingen allt viktigare. Vid kortare lopp kan man bara köra socker och klara sig men ju längre loppen blir desto viktigare blir det att stoppa i sig mineraler samt så blir fett en allt viktigare energikälla. Det finns en hel del olika bars med olika innehåll, vi brukar försöka köra med bars med så högt protein och fett innehåll som möjligt under längre tävlingar. Det finns dock väldigt få sådana på marknaden men det kommer nog allt fler framöver.
Det finns en del risker med att börja med fel tillskott vid fel tidpunkt. Socker är en oerhört bra och snabb energikälla när man tävlar men när man väl börjat tillföra denna snabba energi så måste man fortsätta. Det finns många exempel på folk som börjat dricka Coca-Cola för tidigt under ett marathon och sen inte fortsatt och därför kraschat helt. Jag och Linda brukar börjar med dessa snabba tillskott, till exempel Vitargos Gel, när det är drygt 1:30 kvar av tävlingen för att boosta och sen ta en gel var 30:e minut.

Nu ska vi kika på målgången på tjejvasan innan vi åker in till Mora för att fixa lite inför morgondagen och känna på stämningen.

Hoppas ni får en fin dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar