söndag 10 februari 2013

Peak your performance, dag 2

Dagens kursdag har varit minst lika lärorik som gårdagen. Vi samlades efter frukost och vårt första pass var en föreläsning i två delar; en del av Claes Björling om vikten av vila och återhämtning och en del av Anders Olsson om andning. Claes del var riktigt intressant medan Anders del var lite "flummigare".

Claes Björling är en av de mest framgångsrika triathleterna i Sverige och hade det svenska rekordet på en Ironman mellan 2005 -2012.  I början av sin karriär körde han enligt "No pain, No gain" mentaliteten och tränade så mycket som möjligt, mer än hans tränare planerade åt honom. Detta gav oerhört bra resultat från början men var förödande på sikt. I slutet av 2006 gick Claes helt in i väggen på grund av överträning och kunde när det som var som värst inte ens gå på affären och handla själv. Efter lång vila var han 3 år senare tillbaka på elitnivå. Hans erfarenheter från detta var oerhört nyttiga och det kommer vara viktigt för mig och Linda att lyssna på kroppens signaler i vår färd mot Kalmar. man känner igen många av de saker som Claes nämnde, t.ex att man bara går till gymmet för att stretcha lite för man är lite hängig men det slutar med att man kört ett riktigt mördarpass för några andra ska göra det.

Man måste tillåta sig själv att vila, vilket inte är så lätt. Det är alltför många som bara kör och tänker att har jag flest träningstimmar så vinner jag. Detta funkar ofta på kort sikt men är inte alls hållbart i det långa loppet. Claes påpekade även hur viktigt avslappning och sömn är. Tränar man mycket så behöver man sova mycket och bra. Börjar man sova oroligt är det ett tidigt tecken på på att man är för stressad. Detta är också något jag känner igen. Både jag och Linda har haft stunder då vi sovit väldigt dåligt och när vi väckts av Karin har vi inte kunnat somna om, trots att det är mitt på natten.
Claes Björling
 Efter Claes så tog Anders över och som jag skrev ovan så var det lite flummigare. Han pratade om hur man kunde träna upp sin andning och att man kan få en "fridfullare" andning om man andas genom näsan. Han har själv sprungit en halvmara med silvertejp för munnen. Det var dock väldigt oklart om man kunde öka sin prestation genom att andas genom näsan. Att andningen är viktigt är dock självklart och jag brukar själv försöka tänka på min andning när jag springer och hitta ett bra "andningsrytm"
Anders Olsson
Efter föreläsningarna gick vi till Falu Atletklubb och körde tyngdlyftning. Jag tittade på och försökte ta till mig av alla tips och tricks som delades ut. Detta var en "aha-upplevelse" för många. Många av de checkpunkter som vi lärt oss genom crossfit var snarare halvsanningar.

Att kunna sitta bekvämt i "botten" är inte enkelt för alla
Fågelskrämman, ett viktigt steg i ryck
"Man ska inte försöka vara som andra utan som sig själv. Ha dina fötter som det känns bäst"
Helgens ledare, riktigt bra
Måste säga att måndagsklubben Falun har lyckats oerhört bra med sin kurs. Det har varit väldigt lärorikt och trevligt och med otroligt bra instruktörer. Tusen tack måndagsklubben!

1 kommentar: