fredag 11 januari 2013

...until form/pace deteriotates.

Första arbetsveckan på det nya året börjar gå mot sitt slut och jag ser fram emot en ganska lugn och skön helg. Vi har planerat om lite för att få en heldag hemma i Storvreta imorgon, känns riktigt bra.

I morse lyckades jag kliva upp utan att väcka Karin så Linda fick en liten sovmorgon. Jag tog som vanligt 0550 bussen för ett träningspass på garaget innan jobbet. Körde igenom dagens CFE WOD med några modifieringar. Sen körde jag även en del extra axel-rehab. Har haft lite ont i axeln de senaste dagarna, hoppas det inte är något allvarligt. Ska försöka få en tid hos min läkare nästa vecka för en liten kontroll.

Linda har även hon kört dagens WOD på garaget idag medan Karin sov. De har även varit på Gränby centrum och handlat mat inför helgen och kommande vecka. Kvällens mys blir ett varsitt pass på trainern efter att tjejerna lagt sig:

"Bike : Repeat 5k, spin/recover 5:00, until form/pace deteriotates (:30-:45sec)"

Crossfit Endurance har ändrat lite i sitt upplägg för träningspassen och anger inte längre ett fixt antal intervaller utan istället ska man köra på så länge man kan hålla tekniken och farten. Jag tycker att det är lite svårt när man inte vet hur många intervaller man ska göra, man vet aldrig när slutet kommer. Det känns som att det lätt blir att man slutar för tidigt, maskar lite. Det gäller att man har disciplin att köra på så länge man håller intervallerna inom givet tidintervall och formen känns fin. Kör man för lätt kan man få hålla på väldigt länge.

När tjejerna väl lagt sig så riggade vi upp Lindas cykel på trainern då hon ville köra sitt pass först. Vi gjorde några små sadeljusteringar och pumpade däcken. När väl Linda satte igång och trampa så kände hon med en gång att hon inte riktigt var i form för ett ordentligt cykelpass, benen kändes stumma och tröga så hon valde att hoppa över träningspasset. Vi byte istället till mig cykel och jag satte igång att trampa och började den första 5k intervallen efter 10 min uppvärmning. Sören nämnde att han brukade öka motståndet allteftersom när han körde intervaller på sin trainer så jag tänkte testa det. De första två gick bra men den tredje tappade jag ordentligt, splittiderna blev 7:20, 7:29 och 8:17. Enligt instruktionen skulle man avbryta när skillnaden blev för stor mellan intervallerna så jag körde bara en kort nedvarvning och stretch efteråt.
Karin hjälpte till att pumpa....
Nu blir det kvällfika och "I skottlinjen" med Clint Eastwood...

Vi har gjort om lite på bloggen igen. Vi gjorde ett försök att logga veckans träning på en egen sida men det blev bara väldigt omständigt då vi ändå loggar allt på Funbeat. Nu har vi istället lagt in vår Funbeat-feed i spalten till vänster. Där kan ni klicka på det genomförda passet om ni vill se mer.

2 kommentarer:

  1. 7 min intervaller är tufft!

    Hoppas det inte är något allvarligt med axeln!

    Önskar er en härlig lördagkväll! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev riktigt jobbiga intervaller faktiskt. Jag har inte direkt några "cykel-lår" och får ganska fort massa mjölksyra. Men jag ska se till att vara urstark till Kalmar. Axeln känns bättre men jag ska kolla upp den för att vara säker på att det inte är något som behövs rättas till. Ha en fortsatt trevlig helg.

      Radera