måndag 21 januari 2013

Minimalism mot Kalmar

En ny vecka med nya äventyr brukar det heta med det mesta är sig likt för oss. Karin är upp med tuppen, en av oss sticker iväg och tränar medan den andra lämnar barnen på förskolan. Då Linda ska åka på skidläger i slutet av veckan så kommer jag få köra morgonpass mån - onsdag då jag kommer få svårt att träna när hon är borta och slipar på skidformen. Veckans första pass blev ett simpass som gick lite sådär. Jag hade svårt att komma igång och det kändes trögt. Körde en del teknikövningar som står beskrivna i "Power Speed Endurance" och körde lite rehab-crawl med dolme. Axeln börjar kännas allt bättre men jag vågar fortfarande inte ta i med vänstern utan tar det mest lugnt med den medan jag övar på att hitta fästet med högern.

Efter en händelserik arbetsdag så bytte jag om som stålmannen fast på kontorets toalett istället för i en telofonkiosk. Stålmannen brukar allt som oftast flyga fram men jag skulle springa och det kändes inte ens lätt så att säga att jag flög fram är en överdrift. Jag började med lite uppvärmning och körde därefter de andra veckan i löpskolningsplaneringen
Löpskolningsövningar
2 varv av
4 x 1 min @ 96 bpm
1 x 4 min @ 91 bpm

Jag valde att ta en ny väg mot Storvreta vilket var ett misstag. Sommartid är det väldigt trevligt att springa via Röbospåret och Gamla Uppsala högar men det var ingen höjdare idag. Det var upptrampat med absolut inte löpvänligt så jag fick slite ordentligt under mina löpskolningsintervaller . Väl framme i Gamla Uppsala var jag klar med löskolningen och startade ett 7k T. Mina ben kändes riktigt stela från lördagens back squat så det gick väl sådär. 31:01 blev tiden, 4:26min/km i snitt.

Väl hemma så möttes jag av tre trötta tjejer. Linda, som har haft vilodag, har haft fullt upp hela dagen på  jobbet och kände sig riktigt slut. Karin hade vaknat efter 1 timme av hennes lunchlur och kunde inte somna om och Iselin är fortfarande trött efter fredagens disco vilket gjorde att hon kom i säng lite för sent. Nu har vi diskat utan efter middagen och två av tre tjejer sover, Linda sitter i soffan och tittar på TV.

Jag hittad en intressant artikel om träning inför en Ironman idag där författare gav 10 saker som kan hjälpa triatleter att undvika överträning. Dessa tio punkter stämmer bra överens med vårt upplägg mot Kalmar 2013. Triatleter tränar vanligtvis väldigt mycket. Här är ett stycke ur artikeln

“Triathletes train an average of seven months for the Ford Ironman World Championship. The average hours per week devoted to training for the World Championship generally fall between 18 and 22. Average training distances for the three events are: Miles per week swimming: 7 (11.3 km), miles per week biking: 232 (373.3 km), miles per week running: 48 (77.2 km).”

Här är de 10 minimalistiska träningsstrategier för en Ironman.
  1. Kör korta simpass
  2. Cykla inomhus
  3. ? (Har tappats bort) 
  4. Inga långa cykelpass i början av säsongen
  5. Cykla ensam
  6. Inga långa löppass 
  7. Spring i korta slingor
  8. Träna styrka
  9. Återhämtning
  10. Kost 
Ni kan läsa hela artikeln här: 
http://robbwolf.com/2012/09/21/10-ways-ironman-triathletes-avoid-chronic-cardio-self-destruction/
 Nu ska jag också sätta mig och slappa i soffan, ha en trevlig kväll.

2 kommentarer:

  1. Jag har ett fast pass i veckan, kör även varannan fredag, så blir väl 1,5 ungefär :) vissa veckor får jag hoppa in och köra extra, så det är lite olika. Har även haft spinning några lördagar för triathleterna på ett annat gym :)!

    Intressant artikel, måste läsa hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, såg i din summering att det var en hel del spinning förra veckan. Artikeln var ganska intressant och det var en del intressanta diskussioner i kommentarfältet.
      Ha en fin dag, O

      Radera