onsdag 16 januari 2013

Kvalitet för oss

Kvalitet vad är det egentligen?

Kvalitet på tid, träning, mat, ja det kan innebära en hel del olika saker. Olika för olika individer. Idag har jag spenderat hela dagen hemma med liten sjuk Karin. Karin har de senaste nätterna sovit dåligt och i morse fick vi äntligen se orsaken, Karin har fått ögoninflammation. Om detta är anledningen till att hon sovit dåligt är vi egentligen inte helt säkra på med i någon super form är hon inte. Vi gjorde ett tappert försök och tvättade av henne och fick på dagiskläderna med väl på dagis ville de inte ha henne där, vilket jag gott förstår. Eftersom vi båda var klädda så passade vi på att åka in till jobbet så att jag själv kunde avboka dagens möten och ordna upp lite inför VABen. Karin orkade en liten stund sen blev hon dock less så vi åkte hem. Hemma fick vi mycket gjort, vi dammsög, fixade lite mat och plockade (en av oss plockade den andra plockade mest fram...) Ögoninflamation är en sådan "sjukdom" som innebär att barnen, i alla fall mina, inte är ordentligt sjuka, trötta och hängiga däremot så smittar det ordentligt så på dagis skall de inte vara.

Tillbaka till kvalitet.

När jag och Karin skulle gå och hämta Iselin så passade jag på att prata lite i telefon med en av mina bästa vänner. Det är alldeles för sällan vi hinner talas vid men uppskattas alltid lika mycket. På vägen hem från skolan fick jag och Iselin cirka en halvtimme på oss att tala om hur dagen varit och lite annat mellan himmel och jord. Dagens diskussion handlade bland annat om årets månader och om vem som var äldst och yngst i klassen. Iselin som är född i November säger själv att det är trist och att hon är minst i sin klass, något hon ser som ett stort problem. När jag sa att hon är den som sist blir gammal blev hon plötsligt nöjdare, gammal vill hon ju inte vara och dö vill hon verkligen inte och det vet hon att man gör när man är gammal. Då började vi tala om när olika personer fyllde år kom vi in på Momma som fyller år den 22 december 2 dagar innan julafton. Momma är inte speciellt gammal men Iselin som alltid blir mycket upprör när detta diskuteras började gråta och vill verkligen inte att Momma skall dö. Något hon fått för sig, men som vi inte ser kommer att hända. Vidare talade vi lite om det fanns någon Gud, Jesus i himlen som vakar över oss. Iselin kom fram till att det vore bra eftersom de då kan beskydda oss från till exempel zombies... Tankar från en sexåring.

Hur som helst, att gå med Iselin från skolan på eftermiddagarna är rena kvalitetstiden för mig, sällan sitter man och talar i lugn och ro med henne eftersom det ofta är annat man skall göra, hon tittar på TV eller leker men när man går där mellan skolan och hemma hinner man avverka många funderingar och ämnen. Här om veckan undrade Iselin hur ett öga satt fast och fungerade? här om dagen så ville hon att jag skulle förklara ordet "Mirakel", det var svårare än jag trott. Ögats funktion och uppbyggnad lämnade jag till vår kompis "doktor Anna" som med stort tålamod försökte förklara detta för Iselin som blev nöjd med förklaringen. Egentligen borde det inte vara något stort problem att alltid gå men tjejerna, detta skulle kanske innebär att jag måste gå cirka 15 minuter tidigare från jobbet för att åka hem och lämna bilen för att sedan gå och hämta dem men det skulle det egentligen vara värt. Då får jag ju även min dos av frisk luft och lite vardagsmotion på köpet.

Kvalitet på träning. Svårt att säga något konkret om detta. Naturligtvis försöker vi att alltid ha så god kvalitet som möjligt men naturligtvis är det inte alltid vi lyckas. Ibland går det bra och andra gånger mindre bra. Vi är stora förespråkare för kvalitetsträning och kvalitetspass men ibland kan det vara sunt att bara gå ut och mys-springa sk. "återhämtningspass". Det kan också vara bra om inte annat för psyket. Om man alltid skulle springa intervaller med blodsmak i munnen och med inställningen att idag skall jag spy efter passet så skulle i alla fall jag inte vara motiverad att träna upp till 10 pass i veckan. Träning skall vara roligt, lustfylld, varierad och balanserad. Vad som fungerar för mig eller Oscar fungerar säkerligen inte för alla och det som fungerar för andra kanske inte fungerar för oss. Jag har i många år tränat relativt mycket, absolut inte på någon elitnivå men relativt mycket för att vara en heltidsarbetande tvåbarnsmamma. Dock låter det ofta mer än det är. När Oscar sammanfattade vad han tränade förra året kom han fram till att han snittade cirka 55 minuter om dagen, jag har inte kollat men jag skulle gissa att min träningsmängd ser liknande ut. Tänker man då att dygnet har 24 timmar en går till träning, 9 till arbete och 9 till sömn ( ja... jag vet att jag sover mycket) så finns den 5 timmar varje dag då jag kan göra precis vad jag vill. Spendera tid med min familj, träffa vänner, laga mat och baka, städa m.m.

så till maten, detta är ett högst intressant ämne som jag gärna diskuterar. Roligast av allt är att väldigt många har och tycker sig ha rätt till synpunkter om vad jag äter/inte äter. Alltid lika roligt! Jag är inte speciellt gammal (beror i och för sig på vem man talar med... Iselin tycker att jag är lastgammal...) dock är både jag och Oscar tillräckligt gammal för att själva bestämma vad vi väljer att äta och vad vi väljer att inte äta, det är en av fördelarna med att vara vuxen och att leva ett självständigt liv. Vi kan välja och välja själva. När jag var yngre tyckte jag ibland att det var svårt att stå upp för mig själv och mina egna åsikter men de som känt mig sedan jag var lite vet att jag alltid varit mycket bestämd på gott och ont. Tjurig är jag också och ger mig gör jag aldrig (också på gott och ont). Jag tycker att människor själv ska få bestämma vad de vill och ska äta och att man inte nödvändigtvis skall packa på andra sina egna ideologier dock diskuterar jag gärna ämnet. Åter igen är det inte säkert att vad som fungerar bra för mig fungerar bra för andra. Det finns forskning och rapporter som stödjer alla sidor och det är främst upp till läsaren att kritiskt tolka och bestämma sig för vad han eller hon vill tro.

I vår familj äter vi i stort sätt allt, dock inte alltid. Jag och Oscar undviker till stor del spannmål (mjöl, gryner och flingor), pasta och andra "förädlade" produkter. Anledningarna till detta är många. En av de största anledningarna är att eftersom vi båda tränar relativt mycket är det viktigt för att att få i oss mat som ger oss näring och inte enbart kalorier. För att våra kroppar skall orka, återhämta sig och fungera på ett bra sätt är det viktigt för oss att både äta rätt och äta mat/livsmedel av god kvalitet. Jag har en kollega som ofta frågar mig om jag inte är trött, och helt ärligt så är jag inte det. Det beror naturligtvis på många olika saker man jag tror att det till stor del beror på att det jag äter har ett gott näringsinnehåll. Jag och Oscar roade oss i somras och gjorde en tabell över våra frukostar och en "vanlig-frukost" innehållande fil/ mjölk, flingor, bröd och pålägg och våran frukost som ofta består av ägg, nötter, avocado, frukt, bär grönsaker. Vi tog uppgifterna från livsmedelsverkets hemsida och det var roligt att se resultaten. Det vi bland annat kom fram till var att vi åt ungefär två till tre gånger så många kalorier men att näringsinnehållet av vitaminer, mineraler och spårämnen var nästan 10 gånger så högt. Eftersom varken jag eller Oscar är överviktiga och rör oss mycket känns inte antalet kalorier speciellt viktigt, där emot känns det viktigt för mig att de kalorier jag väl tillför kroppen faktiskt tillför något och inte bara är bukfyllnad. Man behöver ju inte vara rymdforskare för att förstå att fil, flingor och margarin inte innehåller speciellt mycket annat än den C-vitamin det är berikat med. Vi äter i första hand inte pasta eftersom detta är gjort av mjöl som i sig inte innehåller speciellt mycket näring. Att koka mjöl (vete eller durum) i vatten med salt och äta till middag får andra gärna göra men eftersom jag vill och kan välja så slipper jag gärna. Vi utgår från en modell som ser ut såhär:
Alltså en bas av grönsaker, rotsaker, därefter ägg, fisk, kött, nötter, olja, bär, frukt. Vi försöker att köpa det mesta ekologiskt och närproducerat i den utsträckning det är möjligt för vår plånbok. Vi eftersträvar också att själva laga maten från grunden både för att det är trevligt, gott och roligt att laga mat men också för att vi då kan påverka vad det är i vår mat. Jag gillar tanken att: mat och "livsmedel" som behöver en innehållsförteckning kan man se upp lite extra med. Ex potatis, ja det är bara potatis. Strips eller pommes däremot , då har potatisen fått en innehållsförteckning -bara det att det behöver förklaras säger rätt mycket tycker jag. Annat exempel, kött - bra i lagom stora mängder, kassler - industriellt tillverkat med innehållsförteckning mindre bra. Ska jag fortsätta ... rödbetor, spenat, apelsin, ägg, hallon, avokado, morötter, kallpressade oljor, fisk, skaldjur, inälvsmat... Ja ni förstår, dessa livsmedel innehåller inget mer än vad det faktisk är en morot är en morot och ett äpple ett äpple. Kan man också köpa det ekologiskodlat och närproducerat är det naturligtvis ännu bättre. När man däremot måste precisera i långa listor vad maten innehåller ofta avslutande med en massa E-nummer och fysiskabeteckningar så är i alla fall min åsikt att man kanske skall tänka sig för både en och två gånger. Men som sagt det är upp till var och en av oss. Jag tycker personligen att det är roligt att exprimentera med livsmedel, kryddor och tillagningsmetoder. Kanske en ännu större anledning till att laga den mat vi äter själva (förutom att vi är helt övertygade om att det är bättre på alla sätt och vis) Handlar om att visa våra barn att naturlig del i vardagen och att det bör prioriteras. Jag tycker att laga mat är roligt och hoppas kunna dela med mig av detta till mina barn .  

Det här blev ett väldigt långt inlägg. Skriver lite om dagens träning imorgon istället. Ha en fortsatt trevlig kväll.

2 kommentarer:

  1. Gillar er matpyramid, passar mig också! :)

    Gymmet där jag instruerar ligger tyvärr inte i simhallen (det hade varit klockers ) men det finns rätt nära mig så det är skönt och det finns hyfsat bra med tider då man kan simma!

    Simmössan fick vi i Kalmar! Ska bli kul och se hur den ser ut i år! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt riktigt bra, men många får panik när man säger att man inte äter bröd och pasta. Skönt att ha nära till träningsanläggningarna, vi får köra lite kors-och-tvärs för att få med allt. Ser fram emot simmössan.

      Radera