måndag 14 januari 2013

Hitta dragläget

I morse inledde jag veckan med ett simpass. Jag har ända sedan jag började crawla haft väldigt svårt att hitta fästet i vattnet, dragläget. När jag gick simkurs för drygt ett år sedan så sa simläraren att över 90 % av farten kommer från armarna, framförallt när man simmar distans. Jag har haft väldigt svårt att få fart från armarna, mest dragit armen genom vattnet istället för att "fästa" armen och dra kroppen förbi armen. Jag har nog fått den mesta av farten från benen, som jag sparkat hej vilt med. Jag kan tänka mig att om en simkunnig såg mig så skulle personen nog bara skaka på huvudet. I somras när jag körde Sala HIM så körde jag bara bröstsim, det går lika fort för mig och det är mycket lättare med navigeringen.

Nu har jag precis börjat att crawla försiktigt igen efter min operation och jag tar det sakta men säkert. Idag simmade jag 12 x 25 m med dolme och försiktiga armtag. Jag simmar väldigt försiktigt med min vänstra arm men försöker hittat fästet med höger. Och efter några längder idag så kände jag helt plötsligt att jag blev trött i latsen efter en längd, jag hade hittat fästet och jobbat mer med ryggen för att dra mig framåt. De efterföljande längderna jobbade jag vidare och stundtals så lyckades jag dra mig förbi armen och inte tvärt-om. Jag gick med ett leende på läpparna till jobbet. Ja har väldigt långt kvar innan jag kan simma för fullt med båda armar men efter dagen är känner jag mig ändå hoppfull inför simningen i Kalmar.

På lunchen så möttes jag och Linda på MCW för att snabbt lunch-pass. Jag modifierade dagens CFE-WOD något men Linda körde den som det var tänkt.

A. Max Effort: Bench Press
B. For Time:
21 - 15 - 9
Power Clean (135/95)
Ring Dips

Jag körde lite rehab på A-delen och sen så bytte jag ut Ring-dipsen mot box-jumps (60cm). Det var riktigt bra drag i boxen på lunchen idag. Massor med folk som öste på, kul att se.

Jag kom hem ganska sent då vi hade månadsmöte på jobbet på eftermiddagen, dessa brukar alltid dra ut lite på tiden. När jag kom hem så hade tjejerna redan ätit middag och Linda var redo för att köra hennes andra pass för dagen, cykelintervaller. Jag la tjejerna och hon började cykla, 6 x 2 min med 5 min spinn-vila. Vi hoppas på att kunna fortsätta att hålla den tärningsmängd som vi hade förra veckan. Både jag och Linda tycker att vi hittade en bra balans med träning, familj, jobb m.m. De flesta pass vi genomförde var ganska korta och med fokus på kvalitet enligt Crossfit Endurance. Vi hittade helt enkelt även "dragläget" även här. Linda är snart 2 veckor in i hennes Paleo-utmaning och hon tycker att det går riktigt bra. Hon har gott om energi till träningspassen och mår finnemang. Idag börjar hon periodens andra 24-timmars fasta, får se hur den går.

Jag läste en väldigt bra artikel om D-vitamin idag, den hittar ni här. Kroppen kan själv producera D-vitamin från solljuset vilket utgör en mycket bra källa och 15 min av solsken som bestrålar 30% av kroppen på en dag anses räcka för för det i dagsläget rekommenderade intaget. Får du tillräckligt med solljus? Pure Pharma har en D-vitamintillskott i toppklass, klicka på deras logga till höger för mer information.

2 kommentarer:

  1. Man bör ju betänka att vi i norr inte kan aktivera vitamin D mellan september och mars och trots att vi kan lagra överskott ligger i princip alla svenskar under bristnivå på våren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara värt att äta lite extra d-vitamin under vinterhalvåret. Det diskuteras även en hel del kring huruvida den dagliga rekommendationen av D-vitamin är tillräcklig eller bara ett absolut minimum.

      Radera