tisdag 15 januari 2013

Full återhämtning för maximal prestation

Jag har precis slutfört kvällens cykelpass och jag känner mig helt slut trots att det var väldigt lång vila. Det är samma upplägg som gårdagens simmpass

"Bike (TUE): 4-6 x 2:00 TT, recover 5:00, until form deteriorates or you complete 6 rounds"

Fem minuter vila och 2 min arbete kan låta som ett enkelt pass men det var det verkligen inte. Det finns ett syfte med att ha så lång vila. Det finns tre energisystem i vår kropp: ATP-systemet,  det anaeroba system och det aeroba systemet. Dessa tre system arbetar tillsammans och överlappar varandra. ATP-systemet är det direkta energisystemet som förser kroppen med extremt snabb energi (ATP) som är lagrat i musklerna. Det anaeroba systemet använder glykogen som bränsle utan tillförsel av syre och förser musklerna snabbt med energi. Det aeroba systemet omsätter kolhydrater och fel till energi vid syretillförsel. 
2:00 TT betyder att det är 2 min max som gäller och för att kunna ge max i 2 minuter måste man hinna återhämta sig ordentligt och de olika energisystem återhämtar sig olika fort. 



Om man istället valde att köra 2:00 arbete och 2:00 vila så skulle det i slutändan bara bli aerobt arbete med lägre intensitet då ATP-systemet och det anaeroba systemet inte skulle hinna återhämta sig mellan intervallerna. När jag simmade igår så kortade jag ned vilan till 1:00 mellan intervallerna. jag är inte på den nivå i min simning ännu att jag kan nå de intensiteter som de första två energisystemen används vid. Linda simmade samma pass i morse och även hon kortade ned vilan. Förhoppningsvis kommer vi in i simningen framöver så vi kan komma upp i intensitet även i bassängen.

Som jag skrev igår så har Linda haft sin andra fasta under hennes Paleo-utmaning. Hon har inte ätit något från gårdagens middag till dagen middag och kört tre stycken träningspass. Gårdagens cykelintervaller, simpasset jag nämnde ovan och ett crossfitpass på lunchen idag. Passen gick bra trots att hon inte ätit och hon var på gott humör när hon kom hem från jobbet. En som förspråkat fasta under en längre tid är Jonas Colting. Han skrev nyligen ett inlägg kring just detta, ni kan läsa det här.

Källor
http://sportsmedicine.about.com/od/sportsnutrition/a/Energy_Pathways.htm

Wilmore JH and Costill DL. (2005) Physiology of Sport and Exercise: 3rd Edition. Champaign, IL: Human Kinetics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar