fredag 4 januari 2013

Fasta, muffins och 300 squats

I morse så klev jag upp med Karin och lät Linda och Iselin ligga kvar och sova lite extra. Vi har tänkt att turas om att få sovmorgon under helgen så vi blir ordentligt utvilade inför kommande vecka. Jag och Karin gjorde i ordning frukost men då Linda har haft fasta hela dagen så åt bara jag och tjejerna. Linda tittade på och drack riktigt starkt kaffe. Under hennes paleo-månad så får hon bara dricka två koppar kaffe om dagen och inte efter klockan 10, så hon vill gärna att hennes morgonkaffe ska vara extra starkt.

Linda körde dagens första träningspass efter vår frukost - ett kort löppass med tabataintervaller, 8 x 20:10. 20 sekunder maximalt arbete och 10 sekunder vila. Kan vara riktigt vidrigt trots att det bara är fyra minuter med intervaller.

När Linda var tillbaka så gjorde jag mig i ordning för ett lite längre löppass. Jag har inte sprungit ett längre pass sedan Lidingöloppet och ville komma ut och känna hur formen är. Då vi skulle åka hem till Lindas gamla studiekamrat Petra så passade jag på att springa dit, lite drygt 16 km (1:13:46). Löpningen kändes rätt bra men det var en miss att köra utan broddar då det var riktigt halkigt längs vägen. Väl framme hos Petra så hade tjejerna bakat rabarbermuffins, riktigt goda. Jag "fuskade" lite och åt två muffins.

Soligt och skönt under löppasset
Karin hjälpte till att baka

Färdiga muffins med färg-glatt strössel


Vi stannade dock inte så länge hos Petra då vi hade bokat träff med Sören, triathlonklubbens "cykelguru" för lite cykelmek. Han hjälpte oss med att få till en bra sittställning på våra nya cyklar - oerhört värdeful hjälp Han berättade även lite om de nya regler som gäller kring triathlon och framför allt de kortare distanserna. Sånt hade vi ingen aning om. Sören är före detta elit-löpare och har en gedigen erfarenhet av både löpning, cykling och triathlon. Vi pratade en hel del om träning och framför allt intervallbaserad träning. Sören talade väldigt gott om 5 x 3 min med 3 min vila, ett intervallpass han körde mycket när han var aktiv. Det var riktigt intressant att prata med honom och om hur man bör lägga upp sin träning. Det bör finnas ett mål med varje pass och det är viktigt med kvalité, flest mil ger inte bäst resultat.

Justering av tempopinnarna
Efter cykelmek och lunch så åkte vi in till MCW för att köra dagens andra pass. Vi körde båda dagens Crossfit Endurance pass.
STRENGTH
Deadlift 10x2 on :45 @ 65% 1RM (O - 100 kg, L - 65 kg)

CFE STRENGTH & CONDITIONING WOD:
For Time:
150 - Air Squats
Run 800m
150 - Air Squats
(O - 13:02, L - 13:57)
En av 300 benböj
Kvällen spenderades tillsammans med familjen Leijon. Vi köpte med oss lite indisk mat och åt hemma hos dem medan barnen lekte. Linda, som nu avslutat sin 24-timmars fasta, åt matlåda från gårdagen - köttfärssoppa.
Karin och Ester delade stol under middagen
När det var läggdags för Karin så åkte vi hemåt, ännu en dag i full fart är till ända.

2 kommentarer:

  1. Åh så bra och få hjälp med sittinställning och bra med tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt toppen, det är svårt att få till det riktigt bra själv eftersom man inte ser hur man sitter. Det var dock lite strul med mitt tempostyre som man inte kunde justera som vi ville.

      Radera