lördag 5 januari 2013

Bokslut 2012 och tankar kring 2013

Mitt stora mål för 2013 är att genomföra Kalmar Ironman under 11 timmar. Tankarna kring att genomföra en Ironman växte fram under Vätternrundan 2011 då jag och mina vänner diskuterade vad vi skulle göra efter att vi gjort klart vår klassiker. Vi började prata om att genomföra en IM, vissa på skoj och vissa på lite mer allvar. Tanken kring IM fastnade i mitt huvud och efter att vi varit och tittat på Sala HIM 2011 så bestämde jag mig för att försöka mig på en halv IM 2012 och sen en hel IM 2013. Halva IM gick riktigt bra i Sala, framförallt med tanke på att det var mitt livs första triathlon. Nu kommer större delarna av detta år vigas åt att bygga vidare på grunden från 2012 för att klara sub 11h i Kalmar.

Jag har tittat tillbaka i min träningskalender för 2012 och tänkte försöka göra en sammanställning. Om man tittar på hur tärningen sett ut så har den största delen av min träning varit crossfit. Jag har i snitt tränat 54 min varje dag under hela året vilket är en träningsmängd jag är nöjd med. Jag tror det är ungefär den mängd jag kommer att klara av att hålla under 2013. Året har varit uppdelat i olika fokusperioder:

Jan - Feb: Skidor
Mars: Blandat
April - Juni: Cykel
Juli - Aug: Triathlon 
Sep - Okt: Blandat
Nov - Dec: Rehab och uppbyggnad efter axeloperationen

Tränad tid per månad 2012
Tränad tid per träningsform och månad 2012
Fördelning av träningsform 2012
Här är mina tävlingsresultat för 2012
Öppet spår
Målsättning: Sub 7h 
Resultat: 5:33: 24, placering 158

Vätternrundan
Målsättning: Sub 9h
Resultat: 9:11, placering 1792

Vansbrosimmet
Målsättning: Sub 1h
Resultat: 59:19, placering 1484

Sala Silverman, HIM
Målsättning: Sub 5:30
Resultat: 5:01:11, placering 18

Lidingöloppet
Målsättning: Sub 2:15
Resultat: Bröt efter 15 km, 1:09:12

Tjurruset
Målsättning: Sub 1h, bättre placering än 2011 (166)
Resultat: 58:11, placering 73

Sen i somras så har vi på MCW genomfört en hel del av de "Benchmark girls" som finns (Testpass med tjejnamn). Här är resultaten i några av dem som jag är extra nöjd med:

Helen - 9.08 Rx
Jackie - 6:47 Rx
Karen - 6:34 @ 10 kg, Sep 2012
Kelly - 19:04 @ 10 kg, Okt 2012 
Frelen: 12:13 Rx

Inför 2013 så kommer jag att fortsätta med samma träningsupplägg som under 2012 men jag kommer att försöka korta ned crossfit-passen samt öka mängden simning och löpning. Fokus kommer att ligga på kvalitet före kvantitet men jag kommer att smyga in en del längre pass allteftersom. Jag kommer även att köra en sex veckors löpskolnings-cykeln med början i februari. Utöver Kalmar IM så har jag följande målsättningar för 2013:

Aros Marathon: < 5:00 min/km i snittfart (Svårt att säga en sluttid då jag är osäker på den exakta sträckan)
21 km: < 1:30
10 km: < 0:40
Halv Ironman: < 5:00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar