söndag 16 december 2012

Sim(-sala-bimm)

Som vanligt började dagen tidigt då Karin bestämde sig för att samtliga skulle upp klockan 0515. Alla som har två barn vet antagligen hur det är när man ligger fyra personer i en dubbelsäng, ingen sover speciellt bra men lite mysigt är det iallafall. Efter lite morgonmys med imse-vimse-spindel och bokläsning klev vi alla upp. Vi åt frukost tillsammans innan jag begav mig till bussen och dagens simpass. Jag har som jag berättat tidigare köpt ett 30 dagars periodkort på Fyrishov och tanken med detta är att under några veckor fokusera mer på simning och förhoppningsvis få till tekniken bättre. Jag simmade några år som tonåring men tävlade aldrig, oklart om detta har betydelse nu när det nästan är 15 år sedan och jag knappt flyter längre. Tanken  är att simma ofta men inte nödvändigtvis så lång tid varje gång; öva upp vattenvanan, andningen och blodtillförseln (de lokala kappilärerna). Det har nu gått två veckor av simperioden men om jag är snabbare eller en bättre simmare har jag ingen aning om men däremot känner jag att jag ligger bättre i vattnet dvs att jag inte länge sjunker som en sten och tycker faktiskt att simningen är en helt ok sysselsättning.

Dagens simpass var kort, IK-Fyris tränar söndagar mellan 8-9 men eftersom jag skulle iväg till MCW så hoppade jag i bassängen cirka 07.40 och klev upp 08.30. Efter några längder fick jag sällskap av tre andra IK-Fyris triathleter men eftersom de är snabbare än mig så höll de till på en bana och jag på en annan men lite snack hann jag med. Passet blev som sagt kort men jag fick gjort det jag tänkt och kände mig nöjd när jag gick därifrån.

Dagens simpass såg ut som följer:
500 meter insim crawl
200 meter crawlben med platta, utan simfötter
5x 200 meter (crawl 150 arm +50ss)
200 meter crawl arm
100 meter avsim

// 2000 meter

Anledningen till att jag simmar så mycket arm är att jag hört att man skall försöka att spara på benen så mycket som möjligt under simningen eftersom man behöver dem i cyklingen och löpningen. Kroon berättade förra helgen att nästan 80-90 % av kraften i crawl kommer från överkroppen (armtagen) så nu är det simning med överkroppen som skall tränas. Armsimning är roligt tycker jag eftersom jag då kan använda en dolme som hjälper mig att flyta men när jag blir trött och slarvar känns det som axeln rör sig och det är lite obehagligt.

Efter simningen hämtade Oscar och tjejerna upp mig och vi åkte vidare till MCW. Där började Oscar med att köra ett pass medan Iselin såg en film och jag satt i bilen och väntade på att Karin skulle vakna. Jag surfade och när Karin vaknade gick vi in. På garaget finns det en gunga som Karin gillar och hon gungade och käkade ägg, jag drack kaffe och Oscar tränade klart. Det lilla flickebarnen fick i sig tre kokta ägg till mellis, man kan ju undra hur detta kommer att sluta... Ett gäng kompisar med familjer kom in och körde ett helt vansinnigt pass, "Lt Small", med 3 varv av 1000 meter rodd, 50 burpees, 50 boxjumps och 800 meter löpning. Samtliga kom i mål mellan 50-65 minuter och det såg sådär lagom roligt ut... Karin satt hejjande i gungan och Oscar fotograferade.¨
Några av de som körde "Lt Small" på boxen idag
När Oscar var klar tog han med sig Karin och uträttade några ärenden, jag tränade och Iselin härjade med andra ungar på garaget. När Oscar kom tillbaka åt vi lunch, hjälptes åt att städa ihop och åkte vidare. Eftersom det inte blev något badat för Iselin igår hade jag i smyg packat ned hennes grejer och hon blev väldigt glad när vi berättade att hon och jag skulle ha "stor-tjej-mys" på "badelandet" medan Karin och pappa skulle åka hem. Vi badade, åkte rutchbana, hoppade trampolin innan vi tog bussen hem. Efter cirka 3 minuter på bussen frågade Iselin om hon fick sova och sagt och gjort hon sov de resterade 20  minuterna hem.

Nu har vi käkat middag, packat Iselins väska inför morgondagens flygtur och båda tjejerna har gått och lagt sig. Nu ska jag inte göra många knop mer idag utan sätta mig här i soffan med mitt kaffe och njuta söndagskvällen.