onsdag 21 november 2012

Spänsthopp och torsk

Idag har blev en liten mellandag gällande i träningen. Linda hade en inplanerad vilodag och jag hade tänkt att köra dubbla pass, först ett crossfit-pass på MCW och korta löpintervaller, 10 x 200 m. Morgonpasset gick riktigt bra. Jag är inne i sista veckan av bencykeln nu och nu är det lite lättare lyft med fokus på explosivitet. Efter varje set benböj så la jag in lite plyometrisk träning i form av jämfotahopp.
Plyometrik är en träningsteknik som utvecklades för att öka muskelkraft och explosivitet och har blivit allt mer populär. Det är övningar med dynamiskt motstånd där musklerna snabbt sträcker ut muskeln(excentriska fasen) och därefter snabbt drar ihop muskeln (koncentriska fasen). Hoppövningar är ett exempel på plyometriska övningar för lårmuskulaturen och armhävningar med klapp är en bra plyometrisk övning att lägga in i samband med bänkpress. Det finns en del skaderisker med plyometriska övningar, framförallt om man inte har en tillräcklig grundstyrka.

Efter morgonens pass så åkte jag till verkstaden för att lämna in bilen på service. När jag sen skulle hämta bilen efter arbetet så visade det sig att den inte var klar så jag fick ta bussen hem, hämta cykeln och sen hämta barnen. Detta gjorde att det blev betydligt senare än jag tänkt så jag bestämde cykla intervallerna på väg till jobbet imorgon bitti, då 10 x 500 m, istället för att springa ikväll.

Till middag blev det ett ihop-plock av det som fanns hemma; torsk, zucchini, broccoli, ingefära, citrongräs, kokosmjölk och ost åkte ned i en ungssäker form och in i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar