tisdag 27 november 2012

Bokrecension av Power, Speed, Endurance

Recension av “Power Speed Endurance – A skill-based approach to endurance training” av Brian MacKenzie och Glen Cordoza

Det var med en stor förväntan som jag begav mig till postombudet i slutet av förra veckan för att hämta min kopia av Brian Mackenzies bok om Crossfit Endurance (CFE).  Jag har själv följt CFE sedan början av året och gick CFE utbildningen som hölls på Crossfit Nordic början av sommaren så jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig. 

Boken uppfyllde mina förväntningar; den är smart skriven och några av de grenspecifika delarna är skrivna av kunniga gästförfattare. Oavsett om du är utövare eller tränare inom uthållighetsidrott eller Crossfit så är denna bok ett bra uppslagsverk att ha i bokhyllan. Boken är både en guide till korrekt tekniskt utförande, bortsett från några frågetecken i styrkeavsnittet, ger en genomgång av filosofin och metodiken bakom CFE och ger många förslag på träningspass inom de olika grenarna.

Grundtanken med CFE kan vara svår att förklara för en traditionell uthållighetsidrottare och det största missförståndet om CFE är att man aldrig springer långt inom CFE, att MacKenzie menar att genom att aldrig springa långt så kommer man bli en bättre löpare. Sanning är att volymen är en viktig del i programmeringen men ofta i form av intervaller.  En viktig del i CFE är att utövaren först måste utveckla sin teknik och successivt öka intensiteten för att klara volymen innan man börjar springa långt. Boken går igenom detta väldigt bra och förklarar CFE på ett väldigt bra och överskådligt sätt, på ett bättre sätt än vad som gjordes på CFE utbildningen och på CrossfitEndurnace.com.

Boken lägger mycket fokus på teknik inom löpning, cykling, simning och Crossfit (Strength and conditioning) samt avsnitt om rörlighet och kost. Författarna har lyckats bra med att få med en lagom mängd med information kring teknik och övningar inom varje gren, vilket inte är enkelt. Det är inte tillräckligt med information för att bli en expert inom området men det är tillräckligt för att komma igång med teknikarbete och kunna hjälpa sig själv och andra atleter. Samtliga avsnitt innehåller bra illustrationer och enkla check-listor.


Jag gillade framför allt avsnittet om rörlighet, skrivet av Kelly Starret. Det ger en oerhört bra inblick i hur man kan använda gummiband, bollar och foam-rollers för att ta hand om sin kropp. Även om man inte tror på CFE så är det nästan värt att köpa boken bara för detta avsnitt.

I avsnittet om Crossfit går MacKenzie genom de fundamentala rörelserna och här är det några delar som inte riktigt stämmer överens med vad jag läst tidigare och hur jag fått det förklarat för mig av instruktörerna på Crossfit-gymmet. Till exempel så beskrivs marklyft inte på samma sätt som det görs i instruktionsfilmerna på crossfit.com.

Boken avslutas med en genomgång av CFE-programmeringen som kan vara lite besvärligt att förstå sig men de lyckas bra med tydliga tabeller och figurer. Målet är att nå framgång som uthållighetsidrottare med en sportspecifik applikation av Crossfit. 

6 kommentarer:

  1. Känns som en bok jag vill ha i hyllan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt klart värd frakten från USA (Vet inte om den finns tillgänglig i Sverige ännu). Kul att du hittade vår blogg, kikade in på din. Imponerande tid i Kalmar. Kör du även 2013?

      Radera
    2. Jag har hittat den på CDON! :)

      Japp det blir kalmar 2013 också!Då vill jag gärna förbättra mig igen! :) Vad siktar du på?

      Radera
    3. Jag siktar på en tid under 11. Får se hur det går...
      Vad kul att du hittade boken.

      Radera
    4. Under 11 är grym! Jag vill också under 11 snåret! :)jag har en kompis som körde crossfitupplägg inför IM Kalmar 2012 och han sprang i mål på 10h! :)

      Radera
    5. Är det Daniel M som du känner? Vi gick CFE-kursen tillsammans.
      Lycka till med träningen, länka gärna till vår blogg. Jag slänger upp en länk till din.

      Radera